PÓS-TONALIDADE EM COISA N.2 DE MOACIR SANTOS

Code: 230813934
2
0
Título

PÓS-TONALIDADE EM COISA N.2 DE MOACIR SANTOS

Autor(a):
  • Sergio Gaia Bahia

    Bahia, Sergio Gaia

DOI
10.37885/230813934
Publicado em

30/09/2023

Páginas

58-79

Capítulo

4

Resumo

This article investigates the Brazilian composer Moacir Santos's creative procedures for Coisa no. 2 (Thing no. 2), a composition from his album Coisas, from 1965. As a musician who combined experience in the popular universe with the study of erudite repertoire, Santos was a distinctive creator of Brazilian music in the 1960s. His economic style merged elements of popular styles, jazz, African percussion and classical influences. Here we focus on his harmonic language, applying tools of neo- Riemannian analysis and set theory, and aim at demonstrating how the artist's harmonic processes helped situate him in the 20th century's post-tonal musical universe.

Palavras-chave

Moacir Santos. Coisa no.2. Post-tonality. Music analysis.

Autor(a) Correspondente
Licença

Este capítulo está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.

Licença Creative Commons

O conteúdo do capítulo e seus dados e sua forma, correção e confiabilidade, são de responsabilidade exclusiva do(s) autor(es). É permitido o download e compartilhamento desde que pela origem e no formato Acesso Livre (Open Access), com os créditos e citação atribuídos ao(s) respectivo(s) autor(es). Não é permitido: alteração de nenhuma forma, catalogação em plataformas de acesso restrito e utilização para fins comerciais. O(s) autor(es) mantêm os direitos autorais do texto.